Persoonlijke communicatie
3CT BV verzorgt vaardigheidstrainingen met uiteenlopende aspecten die u in het dagelijkse werk maar ook uw privé van nut kunnen zijn.
De basis voor al onze trainingen vormt 'communicatie'.
Aan de meeste trainingen kunt u zowel individueel als in groepsverband deelnemen. Uitzondering hierop vormt de training ' De kracht van samenwerken' welke alleen toegankelijk is voor groepen die in het dagelijkse leven ook met elkaar moeten samenwerken.
Wij verzorgen trainingen en cursussen afgestemd op uw specifieke bedrijfssituatie. Desgewenst kunnen deze plaatsvinden binnen uw bedrijf. In alle gevallen verzorgen wij de trainingen op een zo gunstig mogelijke locatie voor de cursisten zodat de reistijd beperkt blijft. Bij onze meerdaagse trainingen zijn overnachtingen inbegrepen.
Heeft u direct al vragen ?
Presenteren kun je leren !
Hoe bereid je je voor op een goede presentatie.
'Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk'
Via een systematische opbouw wordt de cursisten geleerd waar men op moet letten, hoe men de eigen zwakheden leert hanteren en men de sterke kanten kan benutten. Een goede voorbereiding is het halve werk. Eenieder die presentaties verzorgt, ervaart spanningen. Hoe die zich openbaren is zeer individueel bepaald. Door je bewust te worden van de werking van spanningen kun je deze kanaliseren. Spanning heeft ook een positieve uitwerking. Spanningen maken je alert, kritisch en creatief. Gebruik deze om je voor te bereiden. Een praktijkgerichte cursus met vooral veel oefenmogelijkheden.
Leidinggeven
Goed leidinggeven is persoon en situationeel bepaald. Welke stijl past bij u en welke stijl past bij nu?
Leer te ontdekken wat de kwaliteiten zijn van de groep waaraan u leiding geeft. Leer op welke wijze(n) u het best uw leidinggevende capaciteiten kunt aanwenden en u het maximale rendement haalt uit uw medewerkers. Een cursus met de nadruk op praktische training.
Time management
'Geen tijd hebben, is géén prioriteit kunnen stellen !'
In een periode waarin er steeds meer accent wordt gelegd op het meetbaar maken van prestaties komen medewerkers in toenemende mate onder druk te staan.
Hoe kun je daarbij het hoofd boven water houden ? Hoe slaag je er in je eigen werk op tijd af te hebben en daarbij toch open te staan voor vragen van anderen?
Via praktische training leren cursisten hun eigen (claim)gedrag en dat van anderen (her)kennen. Daarmee wordt de basis gelegd voor verantwoord time-management.
De kracht van samenwerken
Een training voor groepen.
Veranderingen stuiten doorgaans in meer of mindere mate op weerstand bij hen die de verandering moeten ondergaan. Medewerkers ervaren veranderingen niet altijd als een verbetering. Gebrekkige en/of onduidelijke informatievoorziening over de gewenste verandering en het verwachtte rendement dragen er toe bij dat medewerkers geneigd zijn veranderingen tegen te houden. Medewerkers worden onbedoeld tegenwerkers. Verandering brengt vaak ook (tijdelijk) onzekerheden met zich mee.
Optimaal resultaat wordt behaald als het groepen medewerkers betreft die in hun dagelijkse werk ook met elkaar (moeten) samenwerken. Cursisten leren op een creatieve wijze problemen uit de dagelijkse praktijk aan te pakken. Het is keer op keer weer en verrassing om te zien hoeveel creativiteit er in mensen schuilt!
Belangrijkste leerdoelstelling is om te ervaren dat samenwerken meer oplevert dan de som der afzonderlijke individuen. Het vinden van de juiste samenwerkingsrelatie en het optimaal gebruik leren maken van elkaars kwaliteiten, zijn zaken die in de training ruim aan bod komen. Weinig tot geen theorie, maar voornamelijk praktijk. De leermomenten worden door de cursisten zelf gecreëerd en het geleerde kan meteen in de praktijk worden toegepast.
De procesbegeleiding ligt in handen van ervaren groepstrainers. Een zeer praktische training !
Communiceren moet je leren !
De basis voor elke prettige privé- of werkrelatie is het vinden van de juiste communicatievorm.
'Het is de toon die de muziek maakt'
Een praktisch training die cursisten zich bewust maakt van hun eigen (non)verbale communicatie en de wijze waarop ze dit kunnen beïnvloeden maar ook welke invloed anderen hebben op dit gedrag.
Communicatietrainingen voor leidinggevende medewerkers.
Uw bedrijf (of een onderdeel daarvan) moet een verandering ondergaan. Het is bijna een wetmatigheid dat veranderingen in meer of mindere mate op weerstanden stuit bij medewerkers die de veranderingen moeten ondergaan.
Hoe herkennen uw leidinggevenden deze weerstanden tijdig en hoe kan men daarmee leren omgaan. Deze trainingen bereiden uw leidinggevenden voor op deze klus. Via praktische training en gerichte feedback van ervaren trainers leren zij weerstanden bij zichzelf en bij anderen (h)erkennen en zij zijn in staat deze bespreekbaar te maken en te hanteren.
De cursus bestaat uit 3 dagen verspreid over 6 weken.
Groepsgrootte : 4-8 personen.
Communicatietrainingen voor operationele medewerkers.
Trainers van 3CT bereiden uw medewerkers voor op veranderingen in de organisatie. Zij gaan in op de wijze waarop mensen reageren op veranderingen en hoe medewerkers deze signalen bij zichzelf maar ook bij anderen kunnen herkennen. Via praktische oefeningen en gerichte feedback van ervaren trainers leren zij weerstanden bij zichzelf en bij anderen (h)erkennen en zij zijn in staat deze bespreekbaar te maken en te hanteren. Tevens krijgt men praktische handvatten aangereikt hoe men in een veranderende organisatie mee kan groeien waardoor de verandering als minder bedreigend wordt ervaren. Hoe men voor zichzelf nieuwe kansen kan creëren waardoor veranderingen niet meer een bedreiging vormen maar juist als een nieuwe uitdaging met nieuwe kansen kan worden gezien.
De cursus bestaat uit 3 dagen verspreid over 6 weken.
Groepsgrootte : 4-10 personen.
Conflicthantering in de dagelijkse praktijk !
'Conflicten zijn hulpvragen!'
Gebrek aan juiste communicatievaardigheden ligt vaak ten grondslag aan het ontstaan daarvan. Via praktische training leren cursisten het gedrag te (h)erkennen en hoe ze daarmee om kunnen gaan om escalatie te voorkomen. Onbedoeld gedrag kan verkeerd worden geïnterpreteerd en daarmee leiden tot agressieve reacties. Cursisten leren hun eigen non-verbale gedrag te onderkennen en krijgen daarmee gereedschap in handen om veel moeilijke stuaties te hanteren.
Het omgaan met agressief gedrag vormt een belangrijk onderdeel van deze training. Men leert hoe je agressief gedrag eenvoudig kunt reduceren zonder zelf in het conflict betrokken te raken. Het resultaat telt.
Docenten
Onze docenten zijn door de wol geverfd in hun eigen werkervaringsgebieden binnen de sector Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en binnen de reguliere en acute intramurale en ambulante gezondheidszorg. Zij weten uit eigen praktische ervaringen hoe effectief handelend opgetreden kan worden. Daarnaast hebben zij ruime ervaring in het werken en begeleiden van groepen.
Tijdens deze trainingen kan tevens gebruik worden gemaakt van acteurs om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.
Projectmatig & procesmatig werken
Methoden voor projectaanpak in een eigentijds jasje maar vooral zeer praktijk gericht.
Succes
Het succes van elk project valt of staat met het enthousiasme van de projectmedewerkers. Daar waar de meeste projectorganisaties vooral resultaat nastreven, houdt 3CT nadrukkelijk oog voor de proceskant van het project. Het doel heiligt niet alle middelen ! Niet alléén het resultaat telt ! De weg waarlangs is zeker zo belangrijk om voldoende draagvlak te creëren.
Projectmatig werken start met het maken van afspraken. Afspraken over de wijze van samenwerken, de communicatievormen, de structuur van het project, de verslaglegging en de manier van controleren van de voortgang van het project. Projectmanagement gaat vooral over communiceren. Projectmanagement gaat over de manier waarop mensen met elkaar willen samenwerken in een groep om een vooraf bepaald doel te behalen. De wegen waarlangs doelen behaald worden, kunnen daarom zeer uiteenlopend zijn. Wat voorop staat is dat er consensus is over de doelstellingen en de gehanteerde strategie.
Kwaliteit
Kwaliteitsbewaking in een project gebeurt niet alléén door de projectmanager! Het is de taak van elke projectmedewerker om hier (deel)verantwoordelijkheid voor te nemen. Alle medewerkers moeten zich ‘verantwoordelijk voelen’, alleen de projectmanager ‘is verantwoordelijk’. Dat is inherent aan zijn functie.
Projectmatig werken is vooral ook procesmatig werken!
'Zeg wat je gaat doen en doe wat je zegt dat je gaat doen.'
Het nakomen van afspraken is de belangrijkste samenwerkingsregel. Indien dat niet mogelijk is, communiceer dan tijdig daarover met de project-teamleden zodat hulp mogelijk is of planningen desnoods aangepast kunnen worden.
De procesmatige aanpak staat garant voor een continue cyclus van verbeteren. Gemaakte stappen worden stelselmatig geëvalueerd om te bepalen of mijlpalen in de planning tijdig behaald kunnen worden én of medewerkers nog steeds met het juiste gevoel in het project deelnemen.